جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
وام ۱۰۰ میلیون دلاری تایوان به نیکاراگوئه

کنگره نیکاراگوئه پیشنهاد دریافت وام ۱۰۰ میلیون دلاری از تایوان را تأیید کرده و با این کار، راهی برای حمایت از دولت این کشور آمریکای لاتین گشوده که پس از سرکوب وحشیانه سال گذشته میلادی معترضان، به شدت منزوی شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران نیکاراگوئه‌ای پیشنهاد دریافت وام ۲۰ ساله از سوی دولت تایوان را یک روز پس از آن تصویب کردند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، سوسیالیسم در نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا رو به افول است.

آمریکا سال گذشته میلادی قانونی را اجرایی کرد که بر اساس آن، دسترسی نیکاراگوئه به وام‌های چند جانبه سخت‌تر می‌شود.

بر اساس لایحه تصویب شده از سوی قانونگذاران نیکاراگوئه‌ای از حزب حاکم "ساندینیستا"، اعتبارات در حمایت از اولویت‌های بودجه سال جاری میلادی این کشور اختصاص می‌یابد.

دولت دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه با تظاهراتی علیه اصلاحات امنیت اجتماعی سال گذشته میلادی به چالش کشیده شده است. بیش از ۳۲۰ تن در سرکوب علیه معترضان کشته شدند و این مساله باعث تنش بسیار زیاد دولت با بخش خصوصی و واشنگتن شده است.

آمریکا تحریم‌هایی را علیه مقام‌های نزدیک به اورتگا از جمله همسر وی اعمال کرده است.

هلند و لوکزامبورگ سال گذشته میلادی کمک‌های مالی برای نیکاراگوئه را به حالت تعلیق درآوردند و علتش را هم سرکوب در جریان این اعتراضات اعلام کردند.

کنگره نیکاراگوئه در بودجه ۲۰۱۹ کسری ۳۲۰ میلیون دلاری را پیش بینی کرده است درحالیکه این کسری دسامبر ۲۰۱۸، ۱۷۰ میلیون دلار بود.

در همین حال، وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناآرامی در نیکاراگوئه باعث خسارت جدی بر اقتصاد این کشور شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت تایوان پس از ارزیابی معقولانه و برای کمک به احیای اوضاع در نیکاراگوئه موافقت کرد تا یک وام تجاری به این کشور بدهد.

وزارت خارجه تایوان در ادامه بیانیه خود آورده است: کمک مرتبط براساس ملاحظات بشردوستانه برای کمک به مردم این کشور آمریکای لاتین است. امیدواریم که به زودی زندگی ساکنان در این کشور و فرامین اجتماعی به حالت عادی و با ثبات بازگردد. دولت نیکاراگوئه وعده داده تا از این وام به صورت درست در حوزه‌های مشخص استفاده کند.

نیکاراگوئه یکی از معدود کشورهای واقع در آمریکای مرکزی است که پیشنهاد حمایت دیپلماتیک به تایوانی را می‌دهد که از نگاه چین جزو قلمروی این کشور است.

چین و تایوان برای چندین سال است که یکدیگر را به "دیپلماسی دلاری" متهم می‌کنند و به دنبال جلب حمایت از سراسر جهان هستند و برای این منظور، بسته‌های کمک سخاوتمندانه‌ای را در ازای به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک پیشنهاد می‌دهند.

تایوان حالا تنها با ۱۷ کشور روابط رسمی دارد که همگی آنها کشورهای کمتر توسعه یافته و کوچک در آمریکای مرکزی و پاسیفیک نظیر بلیز و نائورو هستند.

چین هرگز استفاده از زور را برای تحت کنترل در آوردن تایوان رد نکرده و این جزیره را یک استان خودرای چین می‌داند که حقی برای روابط با سایر کشورها ندارد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!