پنجشنبه, ۲۵ آوریل ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
استفاده از ماسک ابتلا به کرونا را به شدت کاهش می دهد

نتایج یک مطالعه مستقل در آلمان نشان داد استفاده از ماسک، صرفنظر از تاثیر محافظتی برای فرد، در کاهش میزان ابتلای جدید به ویروس کرونا نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

 

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما آخرین اخبار و تحولات در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در جهان به شرح زیر است:

برزیل در رتبه دوم تلفات کرونا
برزیل با پیشی گرفتن از انگلیس در تعداد تلفات کرونا در رتبه دوم جهان قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سائوپائولو، وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد ۹۰۹ نفر در روز جمعه بر اثر کرونا جان باختند و شمار قربانیان کرونا در این کشور به ۴۱ هزار و ۸۲۸ نفر افزایش یافت.
طی شبانه روز گذشته ۲۵ هزار و ۹۸۲ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شدند. تعداد ۸۲۸ هزار و ۸۱۰ نفر در برزیل به کرونا مبتلا هستند.

مقام سابق آمریکایی هشدار داد رنگین پوستان​، قربانیان اصلی موج دوم کرونای آمریکا هستند
مقام سابق آمریکایی هشدار داد رنگین پوستان​، قربانیان اصلی موج دوم کرونای آمریکا هستند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، دکتر ریچارد بِسِر سرپرست سابق مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا در گفتگو با این شبکه گفت: وقتی از بیماری‌های همه گیر سخن گفته می‌شود باید توجه داشت که این بیماری‌ها به مناطق مختلف جهان می‌رسد، اما سرعت شیوع آن در کشور‌ها و مناطق مختلف، متفاوت است. از اینرو، در ایالت‌هایی در داخل آمریکا می‌بینیم که شمار موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. آنچه مرا به شدت نگران می‌کند وضع ایالت‌هایی است که موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در حال افزایش است. در این ایالت‌ها باید بر رعایت تدابیری تاکید مجدد شود که مسئولان و کارشناسان بهداشتی و درمانی تاکید کرده اند. مواردی از قبیل پوشیدن ماسک، شست و شوی دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی از جمله این اقدامات برای کاستن خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است. بزرگترین نگرانی بنده درباره وضعیت گروه‌هایی است که بیشترین ضربه را از این بیماری خورده اند. منظورم سیاهپوستان و لاتین تبار‌ها و سرخ پوستان و افراد کم درآمد امریکایی است. با بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، گروه‌هایی از جامعه که به شدت به کار و فعالیت اقتصادی نیاز دارند، وارد جامعه می‌شوند و اگر تدابیری برای محافظت از جان‌ها آن‌ها رعایت نشود، بیشترین و بالاترین آمار مرگ و میر را در میان این گروه‌ها شاهد خواهیم بود. با این اوصاف، نه تنها از نظر احیای اقتصادی، به جلو گامی برنخواهیم داشت بلکه به نقطه‌ای بازخواهیم گشت که قبلا بودیم.

تاکید مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا بر فاصله گذاری اجتماعی 
همزمان با آغاز تابستان، مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا بر فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، از این هفته تابستان به صورت رسمی در آمریکا شروع می‌شود، اما شیوع ویروس کرونا سبب شده است مردم نتوانند امسال به تعطیلات تابستانی بروند. امروز مقامات مسئول در مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا هشدار دادند بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا اصلا تمام نشده است. یکی از پزشکان معروف هاروارد نیز گفته است ممکن است تا ماه سپتامبر، شمار موارد مرگ بر اثر کرونا در آمریکا به ۲۰۰ هزار نفر برسد. افزایش شمار افراد بستری شده در روز‌های اخیر نیز مسئله‌ای است که باید به صورت جدی به آن توجه داشت. مقامات مسئول در مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا به شدت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند.
 
ایالت تگزاس در لبه پرتگاه کرونا 
با افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا در آمریکا، ایالت تگزاس در لبه پرتگاه این بیماری قرار گرفته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بار دیگر روند شیوع بیماری کووید-۱۹ در مناطقی از آمریکا شدت پیدا کرده است. ایالت تگزاس آمریکا یکی از این ایالت‌ها است. در این ایالت، مسئولان ایالتی خودشان را برای گشایش بیمارستان صحرایی در ورزشگاه بزرگ این ایالت آماده می‌کنند. میزان بستری شدن افراد به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در تگزاس به بالاترین رقم از زمان شروع این بیماری رسیده است. مسئولان ایالتی به شدت در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند و می‌گویند "تگزاس به لبه پرتگاه این بیماری نزدیک می‌شود".

فعال شدن مجدد هالیوود پس از محدودیتهای کرونایی
هالیوود بار دیگر فعالیت خود را پس از محدودیتهای گسترده کرونایی، از سرگرفت. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بازگشایی فعالیتهای اقتصادی و کسب وکارها در آمریکا در حالی ادامه دارد که بار دیگر موارد ابتلا به کرونا در این کشور افزایش یافته است. با وجود این نگرانی ها، نمایش فیلم در سینماها و ساخت و تولید فیلم از امروز در لس آنجلس شروع شد.
 
با شروع موج جدید کرونا در آمریکا، بازگشایی‌ها در دو ایالت متوقف شد
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، نگرانی‌ها درباره شکل گیری موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا افزایش یافته است. همین مسئله سبب شده است مسئولان ایالتی در ایالت‌های اورگان و یوتا، رفع محدودیت‌های اعمال شده به علت شیوع بیماری کووید-۱۹، را متوقف کنند. متوقف شدن روند بازگشایی کسب و کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در این ایالت‌ها به علت افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در هفته‌های اخیر است. به گفته دکتر آشیش جها، ​رئیس موسسه سلامت جهانی هاروارد "اگر روند کنونی ابتلا در آمریکا ادامه پیدا کند، هر ماه بیست تا سی هزار آمریکایی جانشان را از دست خواهند داد و اگر کار‌هایی واقعا متفاوت انجام نشود، هیچ تغییری در این روند ابتلا در آینده نزدیک متصور نخواهد بود."
در خبری دیگر شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد، موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در نوزده ایالت آمریکا در حال افزایش مجدد است. فلوریدا یکی از این ایالت‌ها است. میانگین ابتلای موارد جدید از اول ژوئن، دو برابر شده است. مسئولان ایالتی می‌گویند این مسئله ناشی از افزایش شمار تست‌های کرونا است، زیرا هر چه تعداد تست‌ها بیشتر شود، تعداد موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا نیز بیشتر می‌شود. اما در عین حال، مقامات ایالتی فلوریدا اذعان دارند که در جوامع کشاورزان، موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در حال افزایش است. به گفته متخصصان، بخش اندکی از افزایش آمار‌های کرونا در فلوریدا ناشی از افزایش موارد تست کرونا است، اما علت اصلی افزایش این آمار، سیر صعودی ابتلا به این بیماری است. یکی از علل این مسئله نیز رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی و نزدیک شدن بیش از اندازه افراد به هم بدون استفاده از ماسک است.
 
هشدار متخصصان آمریکایی درباره بهره برداری سیاسی ترامپ از موضوع واکسن کرونا

متخصصان آمریکایی درباره بهره برداری سیاسی ترامپ از موضوع واکسن کرونا هشدار دادند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، تلاش‌های گسترده برای ساخت واکسن به منظور مقابله با بیماری کووید-۱۹ در آمریکا به شدت ادامه دارد. در این میان، برخی از کارشناسان و متخصصان ساخت واکسن نگران آن هستند که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به منظور بهره برداری و مقاصد سیاسی، ​بخواهد روند تولید و ساخت واکسن مقابله با کرونا را سرعت بخشد. به همین علت، ​این متخصصان ساخت واکسن از سازمان دارو و غذای آمریکا خواسته اند تا واکسن مربوط به بیماری کووید-۱۹ پیش از تایید نهایی، دست کم روی سی هزار نفر آزمایش شود.

در این میان باید به برنامه دانشگاه آکسفورد برای ساخت واکسن این بیماری توجه داشت. این برنامه وارد مرحله سوم شده است. در این مرحله واکسن آزمایشی روی چهل و دو هزار نفر آزمایش خواهد شد. به گفته مسئولان سازمان جهانی بهداشت، همگان منتظر واکسن مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند، زیرا این واکسن بهترین راه برای خروج از این بیماری همه گیر خواهد بود.

مدیر شورای ملی اقتصادی آمریکا: موج دوم شیوع کرونا در آمریکا وجود نخواهد داشت
لری کادلو مدیر شورای ملی اقتصادی آمریکا گفت: کارشناسان امور بهداشتی معتقدند موج دوم شیوع کرونا در آمریکا وجود نخواهد داشت.
کادلو گفت: در رابطه با تشدید همه گیری کرونا، من با کارشناسان بخش بهداشت عصر دیروز صحبت کردم. آن‌ها می‌گویند که هیچ موج دومی وجود ندارد. اجازه بدهید که بار دیگر تکرار کنم. موج دومی وجود ندارد. همانطور که منوچین وزیر خزانه داری دیروز در جلسه استماع خود اعلام کرد، ما قصد نداریم که اقتصاد را تعطیل کنیم. آنچه شما شاهد آن هستید این است که در برخی نقاط ما شاهد اندکی افزایش شیوع هستیم. این در مناطق کوچکی از شهر‌های بزرگ است. 

شناسایی ۱۵۷۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مصر
وزارت بهداشت، درمان و جمعیت مصر ابتلای ۱۵۷۷ نفر به کووید-۱۹ را در ۲۴ ساعت گذشته تأیید کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، خالد مجاهد سخنگوی وزارت بهداشت مصر همچنین از فوت ۴۵ نفر از مبتلایان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت مصر تا بعدازظهر جمعه دوازدهم ژوئن آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در این کشور به ۴۱ هزار و ۳۰۳ نفر افزایش یافت و از این تعداد تا کنون ۱۴۲۲ نفر فوت کرده اند و ۱۱ هزار و ۱۰۸ نفر نیز بهبود یافتند.
 
افزایش شمار فوتی‌های آمریکا به حدود ۱۱۴ هزار نفر
شمار موارد فوتی ثبت شده کرونا در آمریکا به مرز یکصد و چهارده هزار نفر نزدیک شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، هر ساعت بر شمار جان باختگان و موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا افزوده می‌شود. براساس جدیدترین آمار، تاکنون یکصد و سیزده هزار و هشتصد و نود و نه نفر به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آمریکا جانشان را از دست داده اند. شمار افراد آلوده به ویروس کرونا نیز در آمریکا به دو میلیون و بیست و هفت هزار و پانصد و بیست و یک نفر رسیده است.

افزایش ۲۰۲ نفری جان باختگان کرونا در انگلیس
شمار قربانیان ویروس کرونا در انگلیس با جان باختن ۲۰۲ نفر دیگر در شبانه روز گذشته، به ۴۱ هزار و ۴۱۸ نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، تارنمای روزنامه دیلی میرور با یادآوری آمار موجود در اطلاعیه وزارت بهداشت و رفاه اجتماعی انگلیس نوشت: در مقایسه با دیگر جمعه‌های دوران همه گیری کووید ۱۹، این جمعه کم‌ترین جان باخته را داشته است.
بیشترین قربانی در روز‌های جمعه، از زمان آغاز بحران کرونا در انگلیس، به جمعه ۱۰ آوریل، ۲۲ فروردین مربوط می‌شود که هزار و ۱۵۲ نفر جان باختند.
آمار اعلامی دولت درباره شمار جان باختگان از کرونا در این کشور کمترین میزان نسبت به گزارش‌های منتشر شده در این کشور است. به نوشته دیلی میرور، به گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، آمار واقعی قربانیان همه گیری کووید ۱۹ در این کشور، با توجه به گواهی‌های فوت موجود، از ۵۲ هزار نفر فراتر رفته است. برخی رسانه‌ها نیز با استناد به داده‌های مراکز پژوهشی و آماری شمار واقعی جان باختگان از کرونا در این کشور را بیش از هشتاد هزار نفر اعلام می‌کنند.
براساس اطلاعیه وزارت بهداشت و رفاه اجتماعی تاکنون ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۷۱۳ آزمایش کرونا در انگلیس انجام گرفته که براساس نتایج آن ها، ۲۹۲ هزار و ۹۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.
 
کرونا یک هفتم جمعیت کلمبیا را زیر خط فقر می‌فرستد
کرونا در کنار بیکاری و بی خانمانی، یک هفتم جمعیت کلمبیا را زیر خط فقر می‌فرستد. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در حال حاضر منطقه آمریکای لاتین به کانون اصلی شیوع بیماری کووید-۱۹ تبدیل شده است. کلمبیا یکی از این کشور‌ها است. شیوع این بیماری همه گیر سبب تشدید مشکلات و مصیبت‌های مردم در کلمبیا شده است که از قبل نیز به علت نابرابری در درآمد‌ها و بیکاری با مشکلات متعدد دست به گریبان بودند. شماری از این افراد در کلمبیا حدود سه ماه پیش هم خانه داشتند و هم کار داشتند، اما با شیوع بیماری کووید-۱۹، همه چیز خود را از دست دادند. حدود نیمی از افراد شاغل در کلمبیا، ​ مشاغل غیررسمی دارند. اعمال محدودیت‌های مربوط به شیوع بیماری کووید-۱۹ سبب شده است بسیاری از این افراد هیچگونه درآمدی نداشته باشند.
این افراد می‌گویند پیش از رسیدن ویروس کرونا، ​برای خودشان زندگی داشتند، اما حالا نمی‌دانند چه کار کنند و حتی برای خوردن چیزی ندارند. از زمان شروع مقررات مربوط به محدودیت‌های کرونایی، بیکاری در کلمبیا تقریبا دو برابر شده است. طبیعی است که با بیکار شدن، درآمد افراد از بین می‌رود و ممکن است خانه خود را از دست بدهند و بی خانمانی را به اجبار انتخاب کنند. این افراد در چادر‌های برافراشته در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. در دوران قرنطینه کرونایی، عده‌ای در کلمبیا قادر بودند از خانه خود کار کنند، اما عده زیادی هم این امکان را نداشتند، در نتیجه، ​ شکاف طبقاتی و درآمدی بین این افراد در جامعه کلمبیا به شدت افزایش یافته است. براساس برآوردها، ​تا پایان سال دو هزار و بیست، حدود هفت میلیون کلمبیایی زیر خط فقر قرار خواهند گرفت که این وضعیت در دو دهه گذشته و یا به بیان دقیق از سال دو هزار و دو تاکنون، بی سابقه بوده است. گفتنی است جمعیت کلمبیا حدود پنجاه میلیون نفر است.
 
فینال جام حذفی آلمان با حضور فقط ۱۰۰۰ نفر
فینال جام حذفی آلمان بین بایر مونیخ و بایر لورکوزون فقط پذیرای ۱۰۰۰ نفر خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین در مسابقه فینال جام حذفی آلمان که ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) در ورزشگاه المپیک شهر برلین برگزار خواهد شد بنا به محدودیت‌های کرونایی و به تصمیم مقامات ایالتی فقط چند صد نفر تماشاگر حضور خواهند داشت. این در حالیست که ورزشگاه المپیک برلین امکان پذیرش ۷۴۰۰۰ نفر را دارد.
 
مرگ ۳۰ بیماری کرونایی در کانادا طی ۲۴ ساعت
آنطور که مقامات بهداستی کانادا اعلام کردند ۳۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در کانادا جان باخته اند. در همین مدت ۴۰۵ نفر دیگر بر تعداد مبتلایان در این کشور اضافه شد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی از اوتاوا، بدین ترتیب تعداد کل مبتلایان در کانادا به ۹۷ هزارو ۵۳۰ نفر رسید و تعداد فوتی‌ها هم به ۸۰۵۰ نفر رسیده است. میزان مرگ و میر در این کشور کاهش یافته است و از ۶۸ نفر در روز به ۳۰ نفر رسیده است. ۵۷ هزار و ۶۵۸ نفر هم تا امروز بهبود یافته اند.
به رغم کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی یک هفته اخیر، استان فرانسوی زبان کبک همچنان دارای بیشترین آمار است. تا کنون ۵۳ هزار نفر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۵۱۰۵ نفر از آن‌ها جان باخته اند.
 
آخرین آمار کرونا در ایتالیا
شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا از مرز ۲۳۶ هزار نفر عبور کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از رم، بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایتالیا، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۲۳۶ هزار و ۳۰۵ نفر رسید.
در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۵۶ بیمار مبتلا به کرونا، شمار قربانیان این ویروس نیز به ۳۴ هزار و ۲۲۳ نفر افزایش یافته است.
همچنین تعداد کل بهبود یافتگان به ۱۷۳ هزار و ۸۵ نفر رسیده است.
 
آخرین آمار کرونا در ترکیه
وزیر بهداشت ترکیه گفت با شناسایی ۱۱۹۵ مبتلای جدید، تعداد کل مبتلایان به کرونا به ۱۷۵ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از آنکارا، فخرالدین کوجا افزود با جانباختن ۱۵ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد قربانیان کرونا ۴۷۷۸ نفر افزایش یافت.
به گفته وی تاکنون ۱۴۹۱۰۲ بیمار کرونایی هم بهبود یافته اند.

استفاده از ماسک، ابتلای جدید به کرونا را چهار برابر کاهش می دهد
نتایج یک مطالعه مستقل در آلمان نشان داد استفاده از ماسک، صرفنظر از تاثیر محافظتی برای فرد در کاهش میزان ابتلای جدید به ویروس کرونا نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.
به نوشته پایگاه اینترنتی کانال اول تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، به نظر می‌رسد ماسک‌های پارچه‌ای نیز که روی بینی و دهان را می‌پوشانند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داد این نوع ماسک‌ها تاثیر محافظتی در برابر شیوع این عفونت ویروسی دارند. پژوهشگرانی از آلمان و دانمارک در این بررسی، سیر بیماری را در افرادی که از ماسک استفاده کرده بودند با سایر نقاط دیگر آلمان مقایسه کردند.
این مطالعه تایید کرد استفاده از ماسک‌های روزانه پارچه‌ای نیز با ممنوعیت به چرخش آمدن جریان هوا در حین صحبت از انتقال ذرات عفونی (برآمده از قطره‌های تنفسی به بیرون) جلوگیری به عمل می‌آورند و آن را مهار می‌کنند. به همین علت است که متخصصان، استفاده روزانه از ماسک را به عنوان یک الزام توصیه می‌کنند. شهر «یِنا» (از ایالت تورینگن) آلمان از آغاز آوریل گذشته، نخستین شهر بزرگ آلمان بود که استفاده از ماسک در آن، اجباری شد. این اجبار موجب شد آمار مبتلایان جدید به کرونا به طور قابل ملاحظه و چشمگیری کاهش یابد. دانشمندان دانشگاه «ماینتس» آلمان، کاهش شمار مبتلایان را تابعی از این الزام، اعلام و این مساله را تایید کردند.
در شهر «یِنا»، استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی و حین خرید از ششم آوریل (۱۸ فروردین ۹۹) اجباری شد. در همان زمان بود که البته مقامات ذیربط در دولت آلمان در خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک تردید داشتند. سرگروه تحقیق بررسی آثار محافظتی استفاده از ماسک در شهر «یِنا» را کلاوس وِلده، از دانشگاه «یوهانس گوتنبرگ» آلمان برعهده داشت. برای بررسی تطبیقی اثر محافظتی استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در شهر «ینا»، دانشمندان از دو منظر ساختار جمعیتی و نیز زیرساخت‌های پزشکی، یک شهر ساختگی، مشابه شهر «ینا» برای خود فرض کردند تا در نهایت اجبار به استفاده از ماسک و استفاده نکردن از آن در این دو شهر واقعی و مجازی، قیاس شود. محاسبات و برآورد‌ها بعد از سه هفته از الزام استفاده از ماسک در شهر «ینا» نشان داد موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا به میزان چهار برابر کمتر از زمان الزامی نبودن استفاده از ماسک بود. به بیانی بهتر آن‌ها با مقایسه شکاف مهم میان آمار ابتلا در دو گروه مقایسه به لحاظ اجبار به استفاده و عدم اجبار به استفاده، با گذشت ۲۰ روز پس از اعمال استفاده اجباری از ماسک در شهر «ینا» دریافتند کل آمار مبتلایان ثبت شده جدید به ویروس کرونا در این شهر به ترتیب از ۱۴۲ به ۱۵۸ مورد افزایش یافته است که در این مدل مقایسه، برعکس، این آمار برای شهر تصنعی مشابه «ینا» از ۱۴۳ به ۲۰۵ مورد افزایش یافت.
وِلده با اشاره به آنکه محققان این مطالعه، میزان توسعه موارد ابتلای جدید را در دیگر شهر‌ها و نواحی آلمان مورد بررسی قرار دادند، در ادامه خاطر نشان کرد: به طور خلاصه می‌توان گفت اعمال اجباری استفاده از ماسک در مناطق مختلف به کند شدن شیوع بیماری کووید-۱۹ کمک کرده است. این در حالی است که پژوهشگران دانشگاه سلطنتی لندن نیز با تجزیه و تحلیل موارد منجر به فوت (متاثر از ابتلا به کرونا) دریافتند انجام این گونه اقدامات (استفاده روزانه و اجباری از ماسک) مانع از انتقال میلیونی عفونت و در نهایت کاهش آمار مرگ و میر می‌شود. نتایج این تحقیق دانشگاه لندن که در نشریه تخصصی «نیچر» منتشر شده است، نشان می‌دهد تعطیلی‌های گسترده همراه با بستن مرزها، ممنوعیت ارتباطات و تماس‌ها و نیز تعطیلی مدارس به تنهایی در یازده کشور اروپایی تا ابتدای ماه مه گذشته توانستت از مرگ سه میلیون و یکصد هزار نفر جلوگیری به عمل آورد و کنترل سیر این همه گیری جهانی را امکانپذیر کند.
یک تیم تحقیقاتی در این زمینه، مطالعه دومی را نیز در شش کشور اروپایی تا ششم آوریل گذشته انجام دادند که نشان داد این اقدامات خودمراقبتی و حفاظتی توانسته اند از انتقال نزدیک به ۵۳۰ میلیون عفونت ویروسی جلوگیری کنند. این دانشمندان تا موعد زمانی مزبور، سیر بیماری را در کشور‌های چین، کره جنوبی، ایتالیا، ایران، فرانسه و آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بودند.
 
افزایش شمار بی خانمان‌های انگلیس
بیماری کووید-۱۹ شمار بی خانمان‌های انگلیس را افزایش داده است. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، شیوع بیماری کووید-۱۹ سبب بروز مشکلات بسیاری برای مردم انگلیس شده است. زمانی یکی از میدان‌های بزرگ لندن، محل تجمع گردشگران خارجی بود، اما حالا از گردشگران خبری نیست. البته این میدان هنوز هم مملو از جمعیت است، اما با این تفاوت که این بار، سازمان‌های خیریه به افراد بی خانمان در این میدان غذای رایگان می‌دهند آنهم درشرایطی که تلاش می‌کنند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. اکثر کسانی که در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ در خیابان‌های لندن بی سرپناه هستند از مدت‌ها قبل در این وضعیت قرار دارند، اما به کارکنان سازمان‌های خیریه که در این شهر فعالیت دارند می‌گویند در سه ماهه اخیر چهره‌های جدید بسیاری را در میان این افراد نیازمند شاهد بوده اند. این روند جدید است. در واقع، شمار زیادی از افراد به صورت ناگهانی به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ بی خانمان شده اند. علت این مسئله نیز کاملا روشن است. اعمال محدودیت‌های کرونایی سبب بسته شدن بسیاری از کسب و کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی شد و در نتیجه افرادی که مشاغلی با امنیت شغلی پایین یا مشاغل مقطعی داشتند بیکار شدند. در عین حال باید به فشار‌های روانی و عاطفی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ نیز توجه داشت، زیرا شماری از خانواده‌ها به علت مشکلات اقتصادی از هم پاشیده شده اند و همین مسئله فشار روانی بسیاری را بر مردم وارد می‌کند.
 
سقوط ۲۰.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی انگلیس
کووید-۱۹ سقوط شدید و بی سابقه اقتصادی را در انگلیس رقم زد بطوریکه تولید ناخالص داخلی این کشور در یک ماه بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، شیوع بیماری کووید-۱۹ به اقتصاد انگلیس به شدت ضربه وارد کرده است. پس از شیوع این بیماری، محدودیت‌های بسیاری درباره کسب و کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در انگلیس به اجرا گذاشته شد. همین دو عامل، ​اقتصاد انگلیس را به شدت متاثر کرده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی انگلیس در ماه آوریل امسال ۲۰.۴ درصد کاهش یافت. این میزان سقوط تولید ناخالص داخلی انگلیس بی سابقه است. بخش‌های مختلف از جمله سلامت و آموزش و فروش خدمات به شدت از کرونا آسیب دیده اند. دفتر آمار ملی انگلیس این آمار جدید را منتشر کرده است. این سقوط اقتصادی در انگلیس، تاثیر بسزایی بر زندگی مردم در مناطق مختلف این کشور داشته است. در کنار ضربه‌های اقتصادی بیماری کووید-۱۹, باید به آثار سوء عاطفی و روانی این بیماری نیز توجه داشت.

تعطیلی چند بازار‌ عمده فروشی پکن 

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، به دنبال دومین روز گزارش موارد جدید بروز ابتلا به کووید – ۱۹ در پایتخت چین، مقامات پکن روز جمعه شش بازار بزرگ عمده فروشی مواد غذایی را تعطیل و برنامه‌ها برای بازگشایی مدارس برای دانش آموزان برخی پایه‌های تحصیلی را نیز لغو کردند.
رسانه‌های چین گزارش دادند، موارد جدید ابتلا به کووید – ۱۹ که روز جمعه گزارش شد مربوط به دو مرد است که در یک مرکز تحقیقات مواد غذایی کار می‌کنند و اخیرا نیز از این بازار‌های مواد غذایی بازدید کرده بودند.
هنوز مشخص نیست که این دو نفر چطور در جریان بازدید از این بازار‌های عمده فروشی مواد غذایی به کووید – ۱۹ مبتلا شده اند.
روز پنج شنبه نیز در بخش دیگری از شهر پکن نخستین مورد ابتلا به کووید – ۱۹ پس از حدود دو ماه گزارش و تایید شد.
گفته می‌شود ویروس کرونا نخستین بار دسامبر گذشته در یکی از بازار‌های فروش فرآورده‌های غذایی دریایی در ووهان مرکز استان هوبی چین مشاهده شده است.
اما این دو مرد ۲۵ و ۳۷ ساله چینی با کسی از اهالی هوبی یا با مسافرانی که در ۱۴ روز گذشته از خارج کشور آمده باشند، هیچ گونه تماسی نداشته اند.
روزنامه دولتی چاینا دیلی گزارش داد، این دو نفر از کارکنان مرکز تحقیقات جامع فرآورده‌های گوشتی چین در منطقه فنگتای در جنوب پکن هستند که روز جمعه نیز همچنان باز بوده و به فعالیت ادامه داده است.
مقامات پکن اعلام کردند از برنامه‌های خود برای بازگشایی مدارس در روز دوشنبه برای دانش آموزان برخی مقاطع تحصیلی به دلیل تایید موارد جدید ابتلا به کووید – ۱۹ در پایتخت صرف نظر کرده اند.
این مقامات همچنین اعلام کردند، رستوران‌ها مورد بازرسی قرار خواهند گرفت و فرآورده‌های غذایی دریایی، گوشت‌های تازه و منجمد نیز مورد بررسی و بازرسی دقیق قرار خواهند گرفت.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!