یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
ونزوئلا خواستار آزادی بازرگان کلمبیایی شد

ونزوئلا ضمن محکوم کردن بازداشت الکس صعب بازرگان کلمبیایی تبار مرتبط با دولت این کشور به درخواست واشنگتن در جمهوری کیپ ورده، خواستار آزادی وی شد.

 تهران – ایرنا – به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از میامی؛ دولت کاراکاس بازداشت صعب را اقدام غیرقانونی و خصمانه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به منظور وارد کردن فشارهای بیشتر بر ونزوئلا دانست.

این خبرگزاری آمریکایی مدعی شد: صعب که از چند سال پیش تحت نظر مقام های ایالات متحده قرار داشت و گمان می کردند اسرار زیادی در باره چگونگی تعاملات مالی دولت ونزوئلا در اختیار دارد، روز جمعه در مسیر سفر به ایران در مجمع الجزایر آفریقایی کیپ ورده در اقیانوس اطلس بازداشت شده است.

دولت ونزوئلا با اعلان این مطلب که صعب با گذرنامه ونزوئلا در ماموریت انساندوستانه خرید مواد غذایی و کالاهای پزشکی و دارویی بوده، به شدت به بازداشت وی اعتراض کرده است.

بر اساس بیانیه دولت ونزوئلا، اعلامیه تعقیب صعب توسط پلیس بین المللی که یک روز پس از دستگیر شدن وی منتشر شده، ناقض هنجارهای بین المللی و بدون درنظرگرفتن مصونیت دیپلماتیک او بوده است و کاراکاس همه اقدامات قانونی و دیپلماتیک را برای رهاسازی وی به کار خواهد برد.

براساس ادعای یک فرد آگاه که می خواست ناشناس بماند، این بازرگان 48 ساله که هنگام سوخت گیری هواپیمای وی در فرودگاه کیپ ورده در مسیر تهران دستگیر شده است، ظاهرا قرار بوده در باره مبادله طلای ونزوئلا با بنزین تولید شده در ایران، مذاکره کند.  

بر اساس اطلاعات دریافتی از پایگاه های ردگیری پروازها، هواپیمای جت اختصاصی حامل صعب که در گذشته نیز از آن استفاده کرده است، روز جمعه از فرودگاه کاراکاس برخاسته بود.

واشنگتن در راستای برکناری دولت کاراکاس و به قدرت رساندن خوان گوآیدو رهبر مخالفان، در ماه مارس نیز نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و گروهی دیگر را به تروریسم مرتبط با قاچاق مواد مخدر، فساد و دیگر اقدامات جنایی متهم کرد.

دادستان های فدرال میامی آمریکا، صعب و شریک وی را در سال گذشته به مشارکت در پولشویی مرتبط با یک ارتشاء 350 میلیون دلاری متهم کرده اند.

همچنین دولت ترامپ وی را به اتهام استفاده از یک رشته شرکت های پوششی تاسیس شده در امارات متحده عربی، ترکیه، هنگ کنگ، پانانما، کلمبیا و مکزیک برای پنهان کردن سودهای انبوه به دست آمده از قراردادهای فاسد مواد غذایی که با پرداخت رشوه بسته شده بوده، تحت تحریم قرار داده است.

وزارت دادگستری آمریکا شامگاه شنبه در راستای تلاش های کاخ سفید برای قطع همکاری اقتصادی تهران و کاراکاس، از بازداشت صعب تاجر کلمبیایی در یکی از کشورهای آمریکای لاتین خبر داد.

دولت ترامپ در حالی تلاش می کند تا همکاری اقتصادی میان تهران و کاراکاس را قطع کند که ایران اخیرا به رغم مواجهه با تحریم‌های آمریکا، پنج نفتکش حامل بنزین برای ونزوئلا ارسال کرد که کارشناسان این اقدام را موفقیتی بزرگ برای ایران دانستند.

به دنبال انتقال محموله‌های سوخت ایران برای ونزوئلا، دولت کاراکاس توانسته توزیع سوخت به سراسر این کشور را با سازوکار جدیدی آغاز کند.

پهلو گرفتن نفتکش‌های ایران در بنادر و پالایشگاه‌های ونزوئلا در حالی انجام شده که پیش از این دولت آمریکا برای از بین بردن اتحاد جدید اقتصادی میان تهران و کاراکاس تهدید به اقدام برای ممانعت از رسیدن این نفتکش‌ها به سواحل ونزوئلا کرده بود. 

با رسیدن نفتکش‌های ایران به ونزوئلا، مقام‌های دولتی و نظامی کاراکاس از همبستگی مردم ایران برای ارسال سوخت به این کشور را تشکر کرده و وعده ادامه روابط برادرانه میان دو کشور دادند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!