پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتقاد 3 میانجی گر بین المللی از تهدید نظامی اخیر آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- نخست وزیر و روسای جمهور سابق اسپانیا، پاناما و جمهوری دومینیکن روز گذشته تهدید نظامی رئیس جمهوری آمریکا علیه دولت و مردم ونزوئلا را محکوم کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا کوبا، ' خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو' نخست وزیر سابق اسپانیا، ' مارتین توریخس' رئیس جمهوری سابق پاناما و ' لئونل فرناندز' رئیس جمهوری سابق جمهوری دومینیکن در حالی مخالفت خود را با تهدید نظامی اخیر رئیس جمهوری آمریکا علیه ونزوئلا مطرح کرده اند که این سه مقام سابق پیش از این به عنوان میانجی گر برای حل و فصل اوضاع ونزوئلا فعالیت داشته اند.
این مقامات خاطر نشان کردند که همزیستی دمکراتیک تنها راه برای حل و فصل و سروسامان دادن شرایط فعلی در ونزوئلا است.
لئوئل فرناندز به نمایندگی از این مقامات تهدیدهای نظامی واشنگتن علیه ونزوئلا را محکوم کرد و گفت: این نوع تهدیدها اشتباه تاریخی بسیار جدی است. ما از مذاکرات صلح آمیز حمایت می کنیم.
این سه مقام سابق اسپانیا، پاناما و جمهوری دومینیکن در ادامه از پیشنهاد نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا مبنی بر مذاکره سیاسی با مخالفان حمایت کردند.
به گزارش ایرنا، پیش از این شماری از سیاستمداران، جنبش های اجتماعی و دولتهای جهان تهدید اخیر دونالد ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کرده بودند.
برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز تهدید ترامپ علیه ونزوئلا را محکوم کردند. دولت اکوادور در بیانیه ای تصریح کرد: باید به جامعه جهانی متذکر شد که آمریکای لاتین منطقه صلح و ثبات است و لازم است همه کشورها نسبت به حفظ این ثبات در برابر تهدیدها یا مداخله ی خارجی متعهد باشند.
ترامپ پیشتر در مورد اوضاع ونزوئلا گفته بود: ما گزینه های بسیاری برای ونزوئلا داریم، از جمله گزینه احتمالی نظامی؛ اگر لازم باشد.
پنتاگون اعلام کرده که هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است.
ترامپ تاکید کرد: ما در این باره صحبت نمی کنیم. اما عملیات نظامی و یک گزینه نظامی چیزی است که قطعا می توانیم به دنبال آن باشیم.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!